Sådan gør du det spændende for børn at se på kunst_450

Birgitte Kjøller

Kunstformidler Birgitte Kjøller, der har arbejdet med kunstformidling på bl.a. Louisiana, Statens Museum for Kunst, Nationalmuseet og senest Brandts Kunsthal i Odense, giver sine bedste tips


Hvorfor er det en god idé at tage børn med på kunstmuseum eller -udstilling?
– Fordi det gør dem klogere på livet og åbner op for nogle helt andre snakke, end dem man kan have i klasseværelset eller hjemme i stuen. Ved at tage dem med på museum, giver man dem en helt anderledes fysisk oplevelse, end når de ser kunsten i en bog eller på nettet. De kan komme tæt på værkerne, se penselstrøgene og få en oplevelse af billedernes størrelse. Samtidig er museerne spændende og anderledes rum at udforske for børnene.


Hvilken slags udstillinger vil du anbefale, man begynder med?
– Børn er åbne overfor al kunst. Det er faktisk mere de voksne, der kan opleve det som en udfordring med f.eks. abstrakte værker. Er man nybegynder, kan det derfor være en god ide at starte med billeder eller skulpturer, som man kan se, hvad forestiller.


Hvordan forbereder man bedst børnene på besøget?
– Som voksen er det vigtigt, at man har gjort sit forarbejde, f.eks. tjekket museets hjemmeside, så man ved lidt i forvejen og kan snakke om billederne. Men man skal ikke lave en fin introduktion derhjemme i lang tid inden museumsbesøget. Min erfaring er, at børnene glemmer det. Det er meget bedre at forberede dem lige inden man f.eks. går ind i et rum ved at sige: Nu skal vi ind og se de her billeder. Ham, der har malet dem, var meget optaget af det her bestemte tema, og I skal prøve at lægge mærke til netop den her detalje.

 

Hvordan undgår man, at det bliver kedeligt for børnene at gå rundt og kigge på billeder?
– Ved at skifte mellem at snakke og aktivere dem. Hav altid papir og blyanter med i tasken, så de kan tegne undervejs, eller stil en opgave i stil med: Nu går vi ind i det næste rum, og så skal I finde det flotteste, grimmeste eller mest mærkelige billede og snakke om det. Man skal hele tiden pirre deres nysgerrighed ved at fortælle eller spørge. Hvorfor tror I, maleren har kaldt det billede netop det? Hvad for nogle farver har han malet med? Og så er det vigtigt at huske på, at man ikke skal snakke om alt i alle værker. Man må vælge ud og prioritere.

 

Hvad er det værste man kan gøre som forælder, hvis man gerne vil åbne kunstverdenen for børn?
– Sætte sig på en bænk og drikke kaffe. Det er vigtigt, at man snakker med børnene om deres oplevelser, så det ikke bliver uformidlet og mystisk.

 

Hvor gamle skal børnene være?
– Selvfølgelig kan man ikke forvente, at børn i klapvogn skal kunne holde opmærksomheden ret længe, men der er i princippet ingen nedre grænse. Fra 3 år og op kan man tale med dem om værkerne, de kan tegne, og man kan stille dem små opgaver.

 

Er der nogle fynske kunstmuseer, der er særligt gode for børn?
– Alle tre museer (Johannes Larsen Museet, Faaborg Museum og Brandts) er fine, men deres tilbud til børn varierer, så tjek hjemmesiden forinden. Jeg vil også anbefale Kunstbygningen Filosoffen som et godt sted. Der er skiftende udstillinger og meget fynsk kunst.

 

Er der nogle gode bøger eller apps om kunst og børn, du vil anbefale?
– De tre fynske kunstmuseer har en app, der hedder ARTmix, som giver børnene muligheder for at lege med farver, perspektiv og motiv. Den fungerer godt, synes jeg.

 

Birgittes tre gode spørgsmål, når I kigger på kunst

  1. Hvor på kroppen kan du mærke kunstværket?
  2. Hvilken følelse/tanke vækker kunstværket?
  3. Hvornår har du mødt en lignende følelse/tanke?